نخستین کهکشان بعد از بیگ‌بنگ و سرنخ‌هایی درباره جهان اولیه که به ما میدهد

نخستین کهکشان بعد از بیگ‌بنگ و سرنخ‌هایی درباره جهان اولیه که به ما میدهد

اخترشناسان نخستین و دورترین کهکشانی را کشف کرده‌اند که تاکنون مشاهده شده است.

 کهکشانی که نسبتاً بلافاصله پس از رویداد بیگ‌بنگ که مبدأ جهان را نشان می‌دهد، شکل گرفته و ممکن است با گونه های ستارگان جدید ارتباط دارد.

به گفته محققان، این کهکشان که HD1 نام دارد، مربوط به کمی بیش از 300 میلیون سال پس از انفجار بزرگ است که حدود 13.8 میلیارد سال پیش رخ داد.

این مشاهدات نشان می‌دهد که HD1 ستاره‌هایی را با سرعتی سرسام آور تشکیل می‌دهد که شاید حدود صد ستاره جدید در سال باشد.

سرعت حرکت نور برای طی مسافت‌های بسیار زیاد، نزدیک به 9.5 تریلیون کیلومتر در طول سال است و این به این معناست که مشاهده اجسامی مانند HD1 به معنای نگاه کردن به گذشته است.

اگر این داده‌ها توسط بررسی های آتی تایید شوند، HD1 حدود 100 میلیون سال جایگزین کهکشانی به نام GN-z11 به عنوان دیرینه ترین کهکشان شناخته شده خواهد شد. HD1 را می‌توان نخستین و با فاصله ترین موجودات نجومی شناخته شده در نظر گرفت.

محققان از داده‌های تلسکوپ‌های هاوایی و شیلی و تلسکوپ فضایی اسپیتزر  استفاده میکردند. آنها امیدوارند که با استفاده از تلسکوپ فضایی جیمز وب، وضوح بیشتری به دست آورند.

Yuichi Harikane، اخترفیزیکدان دانشگاه توکیو، نویسنده اصلی تحقیق درباره جزئیات این کشف که در مجله Astrophysical منتشر شده است، می‌گویند: «اطلاعات رصدی در مورد HD1 محدود است و سایر خواص فیزیکی از جمله شکل، جرم کل و فلزی بودن آن همچنان یک معما باقی مانده است.

۰ ۰ ۰ دیدگاه

دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی