کاهش لود ویروسی با تزریق واکسن کووید-۱۹

کاهش لود ویروسی با تزریق واکسن کووید-۱۹

نتایج یافته‌های اخیر محققان دانشگاه ژنو حاکی از آن است که تزریق واکسن‌های مبتنی بر آران‌ای پیام‌رسان می‌تواند بار ویروسی را به طور قابل توجهی کاهش دهد.

به گزارش ایرنا و به نقل از بلومبرگ، تحقیقات جدید منتشر شده در مجله نیچر مدیسین "Nature Medicine " نشان داده است که انجام واکسیناسیون کووید-۱۹ می‌تواند بار ویروسی عفونی هر فرد را کاهش دهد. محققان طی این مطالعه مسری بودن سه سویه مختلف کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ را بین افراد واکسینه شده و واکسینه نشده مورد بررسی قرار داده و آنها را با یکدیگر مقایسه کردند.

 ما می‌دانیم ویروسی که باعث کووید-۱۹ می‌شود ابتدا در دستگاه تنفسی فوقانی فرد نفوذ می‌کند. در روزهای نخست ابتلا به عفونت، ویروس به سرعت تکثیر می‌شود و این همان لحظه‌ای است که بیماری فرد مسری‌تر می‌شود.

حجم ویروس در دستگاه تنفسی فوقانی فرد به طور کلی به عنوان بار ویروسی (viral load) شناخته می‌شود. اعتقاد بر این است که لود ویروسی بالا با عفونی شدن بیشتر مرتبط است و محققان دو روش اصلی برای اندازه‌گیری حجم آن بار ویروسی دارند. اولین و متداول‌ترین روش مورد استفاده، آزمایش پی سی آر است.

آزمایش پی سی آر با تقویت نسخه‌هایی از مواد ژنتیکی ویروس، عمل می‌کند. عملا طی هر چرخه آزمایش، ماده ژنتیکی موجود در هر نمونه دو برابر می‌شود. معمولا اگر بعد از ۳۰ تا ۴۰ چرخه هیچ اثری از ویروس یافت نشد، آزمایش پی.سی.آر فرد منفی گزارش می‌شود.

حجم CT(آحد آستانه چرخه) معیاری برای نشان دادن این موضوع است که چند بار آزمایش آستانه چرخه، قبل از یافتن ماده ژنتیکی ویروسی انجام شده است. تعداد کم به این معنی است که مقدار زیادی از پروتئین های ویروسی در نمونه سواب اصلی وجود داشته، در حالی که مقدار CT بالاتر، عکس این موضوع را نشان می‌دهد.

بنابراین مقادیر CT اغلب برای تعیین بار ویروسی یک بیمار کرونایی استفاده می‌شود و بار ویروسی بالا به طور کلی با مسری بودن یک بیمار در آن مقطع زمانی مرتبط است. با این حال، نتایج تحقیقاتی که طی آن بارهای ویروسی اندازه گیری شده با روش پی.سی.آر و میزان انتقال مرتبط دانسته‌ شده‌اند، متناقض بوده است

۰ ۰ ۰ دیدگاه

دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی