اتمام همکاری آژانس فضایی اروپا با روسیه در ماموریت‌های انجام شده ماه

اتمام همکاری آژانس فضایی اروپا با روسیه در ماموریت‌های انجام شده ماه

آژانس فضایی اروپا اعلام کرد پس از حمله پوتین به اوکراین، دیگر در آینده با روسیه در ماموریت‌های مرتبط با تحقیقات مربوط به ماه همکاری نخواهد کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، آژانس فضایی اروپا به همکاری خود با روسیه در ماموریت‌های ماه پایان داد. آژانس فضایی اروپا اعلام کرده دیگر با آژانس فضایی روسیه در ماموریت‌های لونا ۲۵، ۲۶ و ۲۷ (Luna ۲۵, ۲۶, ۲۷) همکاری نخواهد کرد.

آژانس فضایی اروپا دلیل این تصمیم خود را حمله روسیه به اوکراین اعلام کرده است.  سازمان فضایی اروپا اعلام کرد که به دلیل ادامه جنگ در اوکراین، دیگر با آژانس فضایی مسکو (روسکوسموس) در ماموریت‌های علمی لونا ۲۵، ۲۶،۲۷ همکاری نخواهد کرد.

آژانس فضایی اروپا قصد داشت فناوری‌های مهمی را در سه ماموریت رباتیک مذکور، به ماه ارسال کند که این امر با پرتاب برنامه‌ریزی شده ماموریت لونا ۲ در ماه اوت آغاز شده بود اما اکنون این آژانس فضایی دیگر قصد ادامه همکاری با روسیه را ندارد.

هدف ماموریت لونا ۲۵ که قصد  آن ارسال به سمت قطب جنوب ماه بوده است، بررسی رسوبات یخی آن ناحیه بود.

آخرین اعلامیه آژانس فضایی اروپا تقریبا یک ماه گذشته منتشر شد که طی آن آژانس فضایی اروپا اعلام کرد همکاری خود با کشور روسیه در ماموریت اگزومارس(ExoMars) را در پی حمله روسیه به اوکراین، به حالت تعلیق درآورده است.

اگزومارس ماموریتی است که طی آن آژانس فضایی اروپا یک فرودگر و یک مریخ‌نورد را روی سطح مریخ فرود خواهد آورد. قرار بود این ماموریت با کمک یک فضاپیمای روسی انجام شود. حال اما به دلیل حمله روسیه به اوکراین، آژانس فضایی اروپا همکاری خود با کشور روسیه را به حالت تعلیق درآورده است.

ماموریت ارسال مریخ نورد روزالیند فرانکلین به سیاره سرخ که به طور رسمی با نام اگزومارس شناخته می شود، برای ماه سپتامبر در نظر گرفته شده بود. قرار بود این ماموریت از بایکونور قزاقستان سوار بر یک موشک روسی پرتاب شود و هجده ماه بعد با استفاده از فضا پیمای روسی روی مریخ فرود بیاید. با این حال، کل پروژه اکنون به دلیل بدتر شدن بحران دیپلماتیک در مورد جنگ در اوکراین در خطر است.

۰ ۰ ۰ دیدگاه

دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی